Del

Vuoden 2016 teknologiatrendit ‒ Tulevaisuus akuissa

Akkujen energiatehokkuuden parantuminen voi mullistaa autoalan ja tulevaisuuden sähkönjakelun.

Vaikka akkuja löytyykin jo lähes kaikkien taskuista esimerkiksi älypuhelimista, sijoittajan näkökulmasta teknologia saattaa lyödä itsensä kaupallisesti läpi vasta ensi vuonna.
 
Monille latureista on tullut pakollisia varusteita niin kotona, töissä kuin autossakin, jottei yhteys maailmaan katkeaisi hetkeksikään. Latureiden suuri määrä johtuu siitä, että nykyiset akut ovat teknologian mahdollisuuksiin verrattuna tehottomia.
 
”Akkujen energiatehokkuus paranee koko ajan, ja odotan niiden kehityksen vauhdittuvan toden teolla vuonna 2016. Tällä hetkellä alan edelläkävijänä on autosektori ja etenkin Tesla, joka on saavuttanut kilpailijoihinsa nähden huomattavan etumatkan. Volkswagenin skandaali saattaa itse asiassa avittaa sähköautojen kehitystä, sillä se on kääntänyt poliittisen huomion puhtaaseen teknologiaan, mikä voi tarkoittaa sitä, että jotkin dieselautojen tuet siirretään puhtaampiin tekniikkoihin”, Danske Investin sijoitusstrategi Lars Skovgaard Andersen kertoo.
 
Hänen mukaansa autosektori pyrkii palauttamaan menettämäänsä mainetta lisäämällä panostuksia sähkö- ja hybridiautoihin, mikä puolestaan voi vauhdittaa akkutekniikan kehittämistä.
 
”Jos akuilla voidaan ajaa entistä pitempään ilman toistuvia latauksia ja niiden kustannukset laskevat, sähköautot alkavat houkutella paljon nykyistä suurempaa kohderyhmää”, Andersen ennustaa.
 
Kaupungistuminen tukee kehitystä
Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö julkisti lokakuussa uusimman siirtolaisuusraporttinsa, jossa se ennustaa, että vuonna 2050 noin 6,4 miljardia ihmistä asuu kaupunkialueilla, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2014.
 
Andersenin mukaan maailmanlaajuinen kaupungistuminen voi tukea akkutekniikan kehitystä autosektorilla, sillä sähköautot sopivat hyvin kaupunkiliikenteeseen, jos niille vain on tarpeeksi latauspisteitä. Analyysiyhtiö IHS puolestaan arvioi, että vuonna 2014 maailmassa oli noin miljoona sähköautojen latauspistettä. IHS uskoo määrän nousevan 12,7 miljoonaan vuoteen 2020 mennessä. Esimerkiksi Kiinassa hallitus on asettanut tavoitteekseen asentaa vuoteen 2025 mennessä viisi miljoonaa latauspistettä pysäköintialueille ja -kellareihin sekä valtion virastotaloihin.
 
Gigafactory 1 rakenteilla
Nevadan osavaltio tunnetaan etenkin kasinokaupunki Las Vegasista. Aavikkoisessa osavaltiossa otetaan lähivuosina yksi akkuteknologian seuraavista kehitysaskeleista, sillä Tesla rakentaa sinne paraikaa valtavaa Gigafactory 1 -akkutehdasta. Suunnitelman mukaan sen pitäisi valmistua ensi vuonna, ja sen on määrä käyttää ainoastaan aurinko- ja tuulivoimalla tuotettua sähköä. Vuonna 2020 Gigafactory 1:n on tarkoitus tuottaa vuosittain huippumoderneja litiumakkuja noin puoleen miljoonaan autoon, eli tuolloin sen litiumakkujen valmistusmäärä on suurempi kuin se oli koko maailmassa vuonna 2013.
 
Litiumakut edustavat tämän hetken energiatehokkainta akkutekniikkaa. Analyysiyhtiö Marketresearchreports.biz odottaa akkujen energiatehokkuuden parantuvan vuosittain viisi prosenttia ja hinnan laskevan kahdeksan prosenttia.
 
Tesla ei kuitenkaan ole ainoa autojen akkuihin keskittynyt yhtiö. Esimerkiksi alan jättiläinen General Motors kertoi 21.10. aloittavansa eteläkorealaisen LG Electronicsin kanssa yhteistyön, jonka tavoitteena on kehittää parempia akkuja ja haastaa Teslan asema. Sijoittajat ottivat uutisen vastaan riemuiten, ja LG Electronicsin osakekurssi hyppäsi samana päivänä 14 prosenttia.
 
”Sijoittajan ei kuitenkaan välttämättä kannata sijoittaa akkujen valmistajaan. Voi olla vaikea ennustaa, mitkä yritykset hyötyvät eniten akkuvallankumouksesta. Voittajia voivat olla akkujen valmistajat, mutta yhtä hyvin energian varastoimiseen tarvittavaa infrastruktuuria kehittävät yritykset tai akkujen käyttöiän ja tehokkuuden parantumisesta hyötyvät yhtiöt”, Lars Skovgaard Andersen muistuttaa.
 
Akkujen Graalin malja
Seuraavina vuosikymmeninä maailman energiantuotanto muuttuu radikaalisti, sillä useat maat haluavat vaihtaa hiilen kaltaiset fossiiliset polttoaineet uusiutuviin energialähteisiin, kuten aurinkoon ja tuuleen. Ongelmana on tähän saakka ollut se, ettei tuotetun energian varastoimiseen ole ollut tehokasta tapaa, minkä vuoksi kovalla tuulella tai aurinkoisella ilmalla sähköä on tuotettu paljon kysyntää enemmän.
 
”Uusiutuvan energian tehokas varastoiminen on akkuteknologian Graalin malja. Aurinko paistaa kirkkaimmin keskipäivän aikaan. Perheiden energiankulutus on puolestaan suurimmillaan iltapäivällä ja alkuillasta, joten tehokkaan varastoinnin mahdollistavalla tekniikalla olisi suurta potentiaalia tulevaisuudessa”, Lars Skovgaard Andersen toteaa.
 
Sijoituspankki Goldman Sachs arvioi, että Yhdysvalloissa liikevaihto sähkön varastoimiseen tarkoitettujen akkujen markkinoilla voi vuoteen 2020 mennessä kasvaa 100–150 miljardiin dollariin.
 
”Akkuteknologian kehitystä vauhdittavat useat eri tekijät. Yksi on energiatehokkaiden ja ympäristöystävällisten ajoneuvojen kasvava kysyntä, ja toinen matkapuhelinten ja puettavan elektroniikan kaltaisen kuluttajaelektroniikan pitempi käyttöikä. Kolmantena tekijänä on tarve energian tehokkaaseen varastointiin”, Andersen luettelee.
 
Lue 5 tärkeimmästä teknologiatrendistä uusimmasta Investorview-lehdestä.
 

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.