Del

Sijoita hevosvoimiin

Auto voi on pelkkä kulkuneuvo, joka vie sinut pisteestä A pisteeseen B, mutta autoilla voi myös tienata rahaa – ja paljon.

Jos olet sitä mieltä, että auto on pelkkä kulkuneuvo, joka vie sinut pisteestä A pisteeseen B, saattaa tämän artikkelin näkökulma tuntua yllättävältä. Autoilla voi nimittäin myös tienata rahaa – ja paljon. Uudet urheiluautot sekä klassiset ja harvinaiset mallit ovat vain muutamia esimerkkejä sijoittajia kiinnostavista kulkuneuvoista.

Tavallinen uusi auto menettää arvoaan hitaasti ja varmasti koko ikänsä ajan, kunnes siitä lopuksi tulee arvoton. Jos sen sijaan sijoittaa rahansa erikoisempaan autoon, jonka valmistusmäärä on pieni, voi hintakehitys kääntyä päälaelleen. Tällä hetkellä monet autojen keräilijät ovat kääntäneet katseensa esimerkiksi sellaisiin automalleihin kuin Porsche 911. Sen hinta ei ole seurannut tavallista käyrää. Minkä tahansa tavallisen auton tapaan se on uutena kallis. Koska kyseessä on urheiluauto, hinta on huomattavasti korkeampi kuin vaikkapa päivittäiseen käyttöön tarkoitetun Audi A4:n. Hinta laskee hitaasti ja varmasti, kunnes se jonakin päivänä saavuttaa pohjan, jota alemmas se ei enää pääse. Tavallisista autoista poiketen erikoisten automallien elinkaaren aikana tulee hetki, jolloin auton arvo alkaakin yhtäkkiä nousta. Silloin autoihin sijoittamisesta kiinnostuneen kannattaa herätä.

Esimerkki autosta, jonka hinta on kehittynyt oikeaan suuntaan, on Porsche 911 Carrera RS vuodelta 1973. Se on suhteellisen harvinainen, sillä sitä valmistettiin vain 1 580 kappaletta 70-luvun alussa. Tuolloin autoa oli valmistettava tietty vähimmäismäärä, jotta sillä voitiin osallistua kilpailuihin, ja juuri tällaista tarinaa autokeräilijät etsivät. Yleisesti voidaankin todeta, että useimpien ylemmissä autourheiluluokissa menestyneiden automallien arvo todennäköisesti kasvaa.

Aluksi 911 Carrera RS oli suhteellisen kallis urheiluauto. Ajan myötä sen arvo aleni, sillä se oli "vain" tavallinen käytetty urheiluauto. Se hävisi hetkeksi kokonaan parrasvaloista, kun tilalle tuli uudempia, parempia ja nopeampia autoja. Vuosituhannen vaihteen lähestyessä Carrera RS -erikoismallin suosio keräilijöiden keskuudessa kääntyi kasvuun, joten sen hinta alkoi nousta. Klassikkoautojen arvoa tarkkailevan yhdysvaltalaisen Hagerty-yhtiön kokoaman hintaindeksin mukaan täydellisesti entisöity Carrera RS maksoi vuonna 2006 keskimäärin 235 000 dollaria, mutta tänä vuonna siitä saa pulittaa jo 899 000 dollaria. Yhdeksässä vuodessa hinta on noussut 664 000 dollaria eli 283 prosenttia.

Porschen vanhemmat mallit ovat hyvä esimerkki siitä, että vanhojen ja harvinaisten autojen arvo voi nousta huomattavasti. Juuri Porschen vanhat mallit kiinnostavatkin keräilijöitä niin paljon, että klassisten autojen hintoja seuraava riippumaton Historic Automobile Group International (HAGI) -asiantuntijaryhmä on luonut pelkästään vanhojen Porsche-mallien hintoja seuraavan indeksin. HAGI tarkkailee tiettyjen mallien hintoja huutokauppojen ja yksityisten myyjien myynti-ilmoitusten sekä dokumentoitujen kauppojen  perusteella. Lisäksi HAGI pitää yllä monia muita, muun muassa Mercedeksen ja Ferrarin eri malleihin erikoistuneita indeksejä sekä kaikkein harvinaisimpiin autoihin keskittyvää yleisindeksiä.

Kalleimmat arvoautot voivat olla kymmenien miljoonien eurojen arvoisia. Kaikkien aikojen kalleimman huutokaupatun auton hinta kipusi 34 650 000 dollariin. Kyseessä oli Ferrari 250 GTO, automaailman Graalin malja. Tätä maailman halutuinta autoa valmistettiin vain 39 kappaletta, joten sen kysyntä on taattu – täytyyhän sellainen olla jokaisella vakavasti otettavalla keräilijällä!
 
Kohti hyvää autosijoitusta
Jos haluat löytää klassikkoauton, jolla voi myös tienata rahaa, on otettava huomioon muutamia seikkoja. Ensimmäinen ja ehkä vaikein tehtävä on löytää juuri oikea auto. Ensimmäiseen tarjokkaaseen ei kannata tyytyä, vaan käyttää paljon aikaa juuri itselle sopivan sijoitusauton löytämiseen. Vaihtoehtojen rajaamisen jälkeen on aika kysyä neuvoa asiantuntijoilta, jotka pystyvät löytämään juuri oikean auton tai auttamaan sen etsimisessä. Etsimäsi automallin mukaan voi olla syytä ulottaa etsintä myös ulkomaille.

Jos olet ihastunut amerikkalaiseen klassikkoon, kannattaa sopivaa yksilöä lähteä etsimään Yhdysvalloista. Vastaavasti englantilaisen autoharvinaisuuden löytää varmimmin Isosta-Britanniasta, klassisen Mercedeksen Saksasta ja Ferrarin Italiasta. Hinnallakin on kuitenkin väliä. Esimerkiksi Mercedes Pagodan kaltaisen saksalaisklassikon löytämiseen on parhaat mahdollisuudet Saksassa, mutta myös hinnat ovat siellä korkeat. Saksalaisten autojen hinnat ovat yleensä hiukan korkeammat kotimaassaan kuin monilla muilla markkinoilla.

Tällä hetkellä esimerkiksi Japani on hyvä paikka autoklassikoiden ja erikoisuuksien etsimiseen. Maan ilmasto on suotuisa, ja japanilaiset huolehtivat autoistaan hyvin eivätkä aja niillä kovin paljon vuodessa. Joidenkin mallien hinnat voivat olla siellä varsin kohtuullisia. Ainoita esteitä ovat kielimuuri, auton kuljetus ostajan kotimaahan sekä auton hintaan lisättävät tullimaksut ja verot. Jos tavoitteena on kuitenkin parhaan yksilön löytäminen, edellä mainitut tuskin muodostuvat ongelmaksi. 

Vanhan auton omistaminen ei ole ilmaista, vaikka sitä seisottaisi käyttämättömänä, ja se tarvitsee erikoishuoltoa. Asiantuntija-apu maksaa paljon, ja moniin harvinaisiin autoihin voi olla vaikea löytää varaosia, mikä tekee niiden omistamisesta vielä kalliimpaa. Sijoitusauto on pidettävä moitteettomassa kunnossa, eikä sitä sen vuoksi voi käyttää myöskään päivittäisenä kulkuvälineenä. Tavallisesti klassikoita ulkoilutetaan vain aurinkoisina päivinä arvokkaan hitaasti ajaen.

Täysin varmaa sijoitusta ei tietysti ole olemassa, eivätkä autotkaan sitä ole. Klassikoiden ja urheiluautojen markkinat romahtivat 1990-luvun alussa, jolloin monien klassikoiden hinnat putosivat ja rikkaat käänsivät selkänsä kalleimmille urheiluautoille. Vuodesta 1998 lähtien klassisten autojen markkinat ovat kuitenkin nousseet tasaisesti, vaikka poikkeuksiakin on. Ennen sotia valmistettujen autojen kysyntä on heikentynyt viime vuosina sitä mukaa kuin niistä kiinnostuneiden määrä on pienentynyt. Myös joidenkin sotien jälkeen valmistettujen autojen kysyntä on hiipunut hieman. Etenkin suurina määrinä valmistetut automallit, kuten MG-urheiluautot ja Jaguarin varhaiset sedanmallit, eivät oikein enää tee kauppaansa.

Joka tapauksessa tärkeintä on sijoittaa rahat autoon, jonka palavasti haluaa. Jos sijoituksen arvo sattuukin laskemaan ja auton joutuu pitämään itsellään, on hauskinta omistaa menopeli, joka miellyttää.

Katso autot, joiden arvo voi nousta ja lue koko artikkeli InvestorView-lehdestä sivulta 46.

 

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.